غزالي ميگويد برخي از معتزله اصل در اشياء قبل از ورود شرع براباحه است . در اين مورد دسته اي

قائل به حظر و جمعي قائل به وقف ميباشند . بنابر نظريه توقف در هر موردي که به تکليف شرعي

واقف نباشيم بايد متوقف بمانيم تا شارع نظر خود را بيان نمايد . شيخ طوسي رحمت الله عليه توقفي

ميباشد. همانگونه که اخباريها اعم از شيعه وسني طرفدار اين نظريه ميباشند و به روايات بسياري

نيز تمسک جسته اند .

1- حضرت امام صادق عليه السلام ميفرمايد : در مورد مشکوک توقف بهتر از وقوع در هلاکت است .

همانا هر حقي حقيقتي دارد و هر درستي نور و درخششي دارد . پس هرچه که موافق کتاب خدا

باشد آنرا اخذ کنيد و هرچه که مخالف آن باشد با او مخالفت کنيد. " />
free vector
رفتن به نوارابزار