عنوان مقاله:
"نقش مد و پوشش در ارتباطات اجتماعی انسان از منظر اسلام"
در مقاله زیر به نقش دو مسئله "پوشش" و "ارتباطات اجتماعی" از منظر اسلام با گرایش به ریز موضوعاتی مانند «شکل و مهندسی شخصیت زنان و مردان»، «نقش مد و پوشش در روابط اجتماعی سالم» خواهیم پرداخت.
"مد" یا "زبان پوشاک"
موضوع "مد" یا همان "زبان پوشاک" به عنوان مقدمه مورد بررسی قرار می دهیم. "مد" را نباید تنها به لباسی که شخص می پوشد تفسیر کرد، بلکه مد یکی از حاضر و آماده ترین ابزار هایی است که افراد به کمک آن می توانند پیام های بصری گویایی درباره هویت خودشان صادر کنند. "مد" امکان ساختن هویت های شخصی شده را در میان ازدحام شهرهای بزرگ فراهم می کند. به ویژه در شهرهای مدرن و بزرگ مد از این جهت اهمیت دارد که در چنین مکان هایی ما انبوه غریبه ها در می آمیزیم و فقط و فقط لحظه های بسیار کوتاهی در اختیار داریم تا بر یکدیگر تاثیر بگذاریم. درشهرهای امروزی مد یکی از داشته های اصلی افراد است که با استفاده از آن می توانند خود را به نشان دهند، بفهمانند ، چرا که گمنامی نسبی و ضرب آهنگ پرشتاب زندگی در کلان شهرهای کنونی مستلزم روش های کاملا بصری و نسبتا فوری برای ابزار هویت فرد است.
چنان که نظریه پردازان "مد" اشاره می کنند: «بهره گیری خلاقانه از اقلام "مد" روز می تواند ترسیم مجموعه تصویرهایی به کار رود که بر پایه سیاست های هویتی نمایش ثروت و قدرت، قدرت و موفقیت یا منزلت زیر زمینی یا کولی منشی استوار است.» ازسوی دیگر به نظر می رسد تمایل به مد در شهرها و شهرستان های کوچک نیز خبر از اعلام موجودیت فرد به عنوان موجودی متمایز با ترجیحاتی متفاوت از آن چه جامعه او می پسندد، دارد. به علاوه استفاده از "مد" برای جوانان تجربیات لذت بخشی به همراه دارد چرا که می تواند تجسم رویاهای آنان در پروراندن خویشتن دیگری برای خود به حساب آید.
اگر چه متخصصان معتقدند: «انسان های امروزی ظاهرا متخصصان علایم فرهنگی و کنار هم نهادن پازل کالاهای مصرفی برای مشخص کردن ترجیحات سبک زندگی افراد واحتمالا رابطه آنان با دیگران هستند.» به نظر می رسد این مورد چندان با واقعیت "مد" در جامعه ما مطابقت ندارد. چرا که استفاده ازمد –برای اغلب مصرف کنندگان- بهره مندی کاملا آگاهانه نیست. شما ممکن است یک دختر/پسر جوان را بشناسید که سر و ظاهری بسیار مدرن دارد اما طرفدار سبک های مدرن زندگی هستند.
"مد" برای بیان تفاوت ها و برقرار کردن ارتباط دیگران است. "مد" اگر آگاهانه به کار رود ابزاری برای ثبات فردیت، خبرگی، آشنایی و قوه تمیز و تشخیص تفاوت او با دیگران است. اقلام مورد استفاده هر کدام نشانه های هستند که فرد را در کوتاه ترین زمان ممکن در معرض تفسیر دیگران قرار می دهند بدون این که لازم باشد خودش چیزی در مورد خود بگوید. نکته قابل توجه این که باید دقت داشته نشانه ها از چشم زنان و مردان به صورت های متفاوتی و گاه متضادی تفسیر می شوند. ضمن این که صاحب نظران متاخر در زمینه "مد" معتقدند زنان بیش از این که مردان را در انتخاب مد و لباس در نظر بگیرند خود را از چشم زنان دیگر می نگرند و به قضاوت آن ها اهمیت می دهند، در جامعه ما با فرهنگ مردسالار حاکم بر آن، کماکان باور غالب بر این است که اولین هدف زنان در انتخاب مدهای مختلف هدایت نگاه های جنسی مردان است. به همین دلیل هم است که نحوه پوشش زنان و دختران به راحتی بد تفسیر می شود و به راحتی بدترین تفسیرها را می پذیرد. البته برای یک قضاوت منصفانه نباید این نکته را از نظر دور داشت که برخورد زنان ما با "مد" همیشه هم از یک موضع منفعلانه صورت نگرفته است. در موارد زیادی زنان ما علی رغم فشارها بازار در مقابل "مد"های که آن را در تعارض با فرهنگ ما یا شأن خودشان می دیدند، مقاومت نشان داده و تسلیم جو بازار نشدند.

" />
free vector
رفتن به نوارابزار